• Mutalantie 1, 79600 Joroinen
  • toimisto@joroistenosuuskunta.fi
  • 040 480 3353
  • www.joroistenosuuskunta.fi

Jäsenkyselyn 2024 tulokset

21.03.2024

Joroisten Oma osuuskunnan jäsenkyselyn tulokset


Osuuskunta oikeilla raiteilla

Suomen OnlineTutkimus Oy toteutti Joroisten Oma osuuskunnan toimeksiannosta

osuuskunnan jäsenille suunnatun kyselyn. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää jäsenten

tyytyväisyyttä osuuskunnan toimintaan sekä kerätä palautetta osuuskunnan toiminnan

kehittämiseksi.


Kysely toteutettiin tekstiviestikyselynä, jossa 776 jäsenelle lähetettiin kyselystä

tiedottava tekstiviesti, joka sisälsi linkin sähköiseen kyselylomakkeeseen. Kaikkiaan

osuuskunnalla on n. 2200 jäsentä, mutta tekstiviestit lähetettiin kaikille niille jäsenille,

joilta puhelinnumero oli tiedossa. Kyselyä ei lähetetty alaikäisille jäsenille eikä hallinnon

nykyisille tai entisille jäsenille.


Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin 8.-25.2.2024 välisenä aikana, jolloin kyselyyn otti

osaa kaikkiaan 214 vastaajaa. Vastausmäärä kattaa siis n. 10 % koko jäsenistöstä, jolloin

tällä otosmäärällä päästään tuloksissa kohtuullisen luotettavaan, n. 6 %:n

virhemarginaaliin.


Tiivistelmä tuloksista

Vastaajien ikäjakauma painottuu voimakkaasti vanhempiin ikäryhmiin, mikä

kuvastaa hyvin myös jäsenistön todellista ikäjakaumaa: alle 45-vuotiaita vastaajia oli

8 %, ja 45-vuotiaita ja sitä vanhempia 92 %, joista suurimman yksittäisen ikäryhmän

muodostivat 65-74-vuotiaat (33%), seuraavaksi eniten oli 55-64 vuotiaita vastaajia

(24 %) ja kolmanneksi eniten yli 75-vuotiaita vastaajia (21 %).


Joroisissa asuvia vastaajia oli 61% ja muualla asuvia 39%, joista useimmat olivat

Varkaudesta, Pieksämäeltä ja Kuopiosta.


36 % vastaajista ilmoitti heillä olevan lisä- tai tuotto-odotuksia, kun taas 64 %:lla ei näitä

ollut.


76 % vastaajista ilmoitti kysyttäessä tietävänsä, mitä Joroisten Oma osuuskunta tekee,

kun taas 24 % ei katsonut tietävänsä sitä. Kun kaikille vastaajille kyselylomakkeessa

lyhyesti kerrottiin osuuskunnan toimintamallista, niin 98 % totesi sen olevan hyvä.


86 % koki saavansa tarpeeksi tietoa osuuskunnasta ja sen toiminnasta, kun taas 14 % ei

katsonut saavansa tietoa riittävästi; eräs vastaajista jopa ilmoitti ettei edes tiennyt

olevansa osuuskunnan jäsen ennen tätä kyselyä.


Kun vastaajilta tiedusteltiin, että pitäisikö osuuskunnan järjestää muita palveluja tai

harjoittaa liiketoimintaa, niin 88 % katsoi että ei pitäisi, kun taas 12 %:n mielestä myös

jotain muuta pitäisi järjestää, kuten esim. nuorten ja liikunnan tukemiseen tähtäävää

toimintaa sekä tapahtumia Joroisiin.


36 % vastaajista katsoi, että osuuskunnan varallisuutta pitäisi sijoittaa enemmän

paikallisesti, vaikka tuotto-odotus pienenisi. Kuitenkin vastaajien enemmistö, 64 %

vastusti tätä ajatusta. Joroislaiset vastaajat olivat tätäkin kriittisempiä, 66 %

joroislaisista ei kannattanut paikallista sijoittamista ainakaan vajaatuottoisesti.


Kun vastaajilta tiedusteltiin, että mihin kohteisiin osuuskunnan varallisuutta pitäisi

erityisesti sijoittaa paikallisesti, niin selvästi eniten puoltoääniä saivat yleishyödylliset

kohteet, olosuhteiden parantaminen kuten Hui-maa (79 %) sekä paikalliset yritykset

(68 %).


89 % vastaajista katsoi hyötyvänsä osuuskunnan jäsenyydestä, kun taas vain 11 % ei

kokenut hyötyvänsä siitä. Eniten hyödyttävinä asioina mainittiin tuotot, lakipalvelut,

osuuskunnan järjestämät toiminnat, tapahtumat ja tilaisuudet sekä pankki- ja muut

palvelut.


Kun vastaajilta tiedusteltiin, että mitä jäsenetuja osuuskunnan tulisi tarjota jäsenilleen,

niin eniten mainintoja saivat matkat, konsertit ja tapahtumat sekä lakipalvelut. Monet

olivat myös sitä mieltä, että nykyiset edut ovat jo riittäviä. Lisäksi yleisesti ottaen

toivottiin parempaa viestintää osuuskunnan toiminnasta, palveluista ja tarjolla olevista

eduista.


47 % vastaajista oli käyttänyt osuuskunnan tarjoamia jäsenasioihin ja lakiasioihin liittyviä

palveluja, ja näistä suurin osa (82 %) oli joko melko tai erittäin tyytyväisiä saamiinsa

palveluihin.


43 % vastaajista puolestaan oli osallistunut osuuskunnan järjestämiin tapahtumiin, ja

myös näistä jäsenistä suurin osa (81 %) oli ollut joko melko tai erittäin tyytyväisiä näihin

tapahtumiin.


Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä tilaisuuksia tai tapahtumia osuuskunnan tulisi järjestää,

niin eniten saivat mainintoja kulttuuritapahtumat (64 %), liikuntatapahtumat (47 %),

huvitilaisuudet (39 %) sekä koulutukset (31 %). 6 % katsoi, ettei mitään tilaisuuksia tai

tapahtumia tarvitsisi järjestää lainkaan.


95 %:n mielestä osuuskunta maksaa hyvää korkoa. 93 % jäsenistä puolestaan katsoo

olevansa tyytyväisiä osuuskunnan yleishyödyllisten avustusten jakoon.


Yleisesti ottaen jäsenten tyytyväisyyden voidaan todeta olevan melko korkea

osuuskunnan toimintaa kohtaan. Kehittämistarvetta nähtiin olevan mm. osuuskunnan

viestinnässä jäsenilleen osuuskunnan yleisestä toiminnasta, palveluista ja tapahtumista,

joista toivottiin aktiivisempaa tiedotusta.